business

Cantece si desCantece

Ati auzit expxresia “l-a cantat”? Dar “l-a descantat”?

Le-ati auzit, cu siguranta.

Eram la liceu, clasa IX, in clasa eram 3 fete si restul numai baieti, profilul real, mate-fizica. Asa s-a nimerit in clasa noastra. Clasele au fost formate in functie de mediile de admitere la liceu si de optiune.

Faptul ca aceasta clasa a fost un experiment de predare comunist post decembrist nu voi scrie inca si probabil niciodata intr-o astfel de abordare.

… In fine, in a doilea semestru in clasa vine o colega noua. Se apropia sfarsitul de an, incheierea mediilor si de plictiseala si de amuzament, imi vine ideea sa e jucam “mamaligi”. E un joc de ghicire a numerele scrise de celalat jucator.

Colega ghiceste un numar din prima, din prima icercare ghiceste si urmatorul numar. O singura data a ghicit din a doua incercare. Mirata o intreb cum face de le ghiceste ori nimereste din prima? Ea se juca pentru prima data acest joc.

Imi spune: “stiu un descantec de la tara” si unde pica acela trebuie sa fie. Stati linistiti nu era tiganca.

N-am intrebat-o care era descantecul, era demonstrat ca functioaneaza, a castigat detasat. De ce? In copilarie mi se spusese ca e bine sa stau departe de astfel de lucruri si atat.

Intamplarea e reala. Nu fabulez. Mi-am adus aminte petru ca e interesant cum fnctioneaza psihologia descantecelor pe o persoana si cum aceste descantece reusesc sa reseteze psihicul cu rezultate mult mai bune decat psihanaliza. Ma refer la descantecele vechi arhaice, ale noastre nu la cele tiganesti.

Sunt oameni care povestesc despre cum au fost tratati in copilarie prin desCantece de deochi, de sperietura s.a.m.d.

Standard