intelepciune

Despre bucuria de a fi parinte – A fi parinte e o onoare si nu o responsabilitate apasatoare

Imi amintesc de vorbele cuiva, pe care le consider extrem de intelepte “copii ii facem pentru a-i oferi lumii nu pentru a ne aduce un pahar cu apa la batranete”.

Tot timpul m-am gandit oare cum ar fi daca toti parintii ar fi ideali?

Ca si copil ceva mai mare, am avut o experienta nu tocmai placuta in relatia cu parintii, dar am invatat un lucru , tot ce e in jurul tau, si e dureros trebuie transformat in frumos. Asa gandesc toti copii, isi transforma durerea in lucruri frumoase. Mergeti doar la orfelinate sa vedeti cum gandesc copii abandonati de parinti sau alte cazuri sociale. O sa fiti uimiti de cata pricepere pot da dovada acesti copii.

Nevoile mele de copil au fost putine dar importante.

Tot timpul mi-am dorit libertate, pentru ca am avut sentimentul ca deciziile mele sunt mai bune. Si chiar erau mai bune. Copii stiu sa vada si sa simta natura. lucrurile, oamenii care ii inconjoara. Ei privesc spre alte lucruri decat o fac adultii si o fac cu mai multa atentie si sensibilitate. Tot timpul am avut impresia ca si copil ca stiu ce trebuie sa fac. Simteam ca raspunsurile exista in mine. Lucurile au iesit perfecte cand am fost lasata in pace si nu am fost bruiata de catre adulti cu pareri preconcepute. Copii trebuie sa-si urmeze menirea lor. Copii stiu sa-si asculte forta interioara. Nu va fie frica, daca le explicati frumos copii pot intelege pericolele si chiar sa se fereasca de ele.

Asa am descoperit ca un parinte adevarat isi respecta copilul. Copii nu trebuie educati prin corectie, observatii si critica.

Copii au nevoie de explicatii nu de observatii. Cand am fost copil, pana la aproape 7 ani am fost crescuta de bunici. Acesta a fost norocul vietii mele. Dar un noroc absolut fantastic. Bunicul,  un om intelept din fire a stiut sa-mi explice ca sa inteleg. Daca copiilor le explici pe intelesul lor oricat ar fi de mici sa stiti ca inteleg. Nu devin capriciosi, ba din contra intelegatori exact ca un om mare.

Am vazut parinti care isi pacaleau copii. De exemplu trei adulti incercau sa prosteasca un copil de 2 ani, dar nu au reusit. Am zis in sinea mea, bravo copile, esti mai destept decat ei🙂 . Printr-o atitudine ca aceasta parintii nu fac decat sa sfideze inteligenta umana.

Copii nu trebuie stapaniti, ei nu sunt proprietatea parintelui. Copii apartin lumii.

Copii cand sunt mici simt nevoia sa-si exploateze talentele. Unii in muzica, altii in desen, altii in sport. Unii pur si simplu sunt creativi. Parintii ce fac? Se gandesc la partea financiara si gasesc un singur raspuns, de regula NU. Mai tarziu am citit o carte, cred ca e vorba de Napoleon Hill, nu sunt sigura, dar autorul zicea asa “nu buzunarele goale ar trebui sa ne impiedice ci doar creierele goale ar putea face asta”. Avea mare dreptate. Oamenii maturi se autolimiteaza. In fond pentru a excela intr-un domeniu nu ai nevoie de cele mai bune instrumente si cei mai scumpi profesori. Am vazut lucuri uimitoare d.p.d.v. artistic facute de oameni care au avut la dispozitie materiale si instrumente precare. Au reusit pentru ca si-au folosit creativitatea, au stiut sa asculte materialele cu care lucreaza si au urmarit legea acestora. Nu au lucrat impotriva materialului asa cum fac designerii scoliti in scoli de arta.

Inca nu sunt parinte, dar daca as fi atunci nu doar ca as avea o gramada de lucuri pe care sa ii invat pe copii, dar chiar mai mult, i-as invata sa aiba curaj, indrazneala fara obraznicie, ca este mai important sa-ti repari greseala decat sa te rusinezi pentru ea si sa te simti vinovat. Ca nu conteaza ce drum alegi in viata ca nu exista drumul corect ci doar variante diferite care fiecare au avantajele sau dezavantale lor. Ca oamenii mari sunt perfizi si ca nu va primi nici o atentie sau consideratie si atunci va trebui sa-si apere ideile cu intelepciune, argumente si indrazneala. L-as mai invata ca “sabia scurta in mana celui curajos devine lunga si ca oricine poate fi pus in dificultate daca este atacat cu curaj”. L-as mai invata daca vrea sa fie un om mare sa nu-i atace pe cei slabi ba din contra sa le dezvolte si lor increderea si curajul. L-as mai invata sa nu-si faca de lucru cu omul invidios caci este rau, si cine a facut altora rau ii va face si lui si ca acest om trebui ocolit caci atunci cand omul uita raul dispare pentru ca este mai important sa eviti decat sa-ti dobori adeversarul sau sa pici victima lui.

L-as mai invata ca diplomatia si eleganta isi au locul si rostul lor precum si forta, curajul, nervul isi au locul si timpul lor la care pot fi extrem de utile si necesare.

L-as mai invata ca nici Dumnezeu nu a construit lumea intr-o singura zi ci Biblia spune ca i-au trebuit 6.

Intr-un cuvant daca copilul meu va dori sa stea in cap, nu-i voi interzice, nu-l voi descuraja, ba din contra il voi sustine sa se pregateasca sa stea cel mai bine fara sa-si rupa gatu folosindu-si propriile forte, e o metofora completa. Dar asa ii dezvolti copilului capacitatea de a cunoasete si a se cunoaste. Un mod spartan dar foarte bun daca vrei ca copilul sa reuseasca in viata si sa nu devina deprimat sau sa deprinda vreo afectiune psihica.

L-as mai invata ca la baza iubirii sta toleranta, iertarea, implicarea, sustinerea, incurajarea, deschiderea de a impartasi cu ceilalti o parte din tine si a aprecia o parte din ei. Oamenii au nevoie sa fie acceptati si apreciati pentru ceea ce ei sunt inauntrul lor nu pentru ceea ce au devenit fortati de viata si imprejurari.

Daca iubesti viata, iubesti omul asa cum este el, pentru ca fiecare om are un talent deosebit de a face ceva anume.

Ce am scris mai sus si nu am folosit ghilimele, imi apartine. Provin din propria mea experienta de viata. Nu sunt sfaturi pentru voi. Sunt doar ideile mele si asa cum scrie si in antetul acestui blog, uneori le mai trec aici. Candva undeva va fi de folos la cineva poate chiar mie la momentul potrivit.

1-7a

Standard

Leave a Reply

