business

Fashion marketing – GUCCI example

Gucci – de unde, cum si incotro?

Tom Ford- nici artist, nici istoric, nici mare ganditor e doar ”asul american in materie de marketing” care a readus la profitabilitate firma si numele GUCCI . Misiunea lui Tom Ford, una simpla- sa preia un nume si sa faca din el o marca. Domenico de  Sole si Tom Ford un cuplu emblematic al luxului mondial in acest mileniu?

Cum a inceput Gucci si cum a ajuns cotat pe Wall-Street, mai precis GUCCI GROUP NV cotat la bursele din New York si Amsterdam, sau cum Gucci aliat cu Prada ar fi reprezentat o amenintare serioasa pentru Vuiton ?

Guccio Gucci paraseste Italia in1890 pentru a lucra ca servitor la hotelul Savoy din Londra. Acolo descoperea jet-set-ul international si realizeaza ca acesta are nevoie de genti de voiaj. Cu aceasta idee se intoarce la Florenta si fondeaza primul sau atelier de marochinarie. O data cu trecerea anilor ajunge sa vanda produse de marochinarie vedetelor internationale si astfel incepe explozia afacerii. Pe parcurs in sanul familiei Gucci apar rivalitati si astfel dosarul lor ajunge in maile lui Domenico de Sole. Mai precis fiscul american este interesat de manevrele lui Aldo Gucci, unul dintre fii lui  Guccio Gucci.

Domenico de Sole presedinte GUCCI GROUP NV –  din 1995 de cand o fost numit PDG a multiplicat cu 4 cifra de afaceri a lui Gucci NV Group. De profesie avocat, cu master la Haevard si fost angajat al celebrelor case de avocatura Patton si Boggs& Blow. Ii imtalneste primadata pe cei de la Gucci in calitate de clienti

In 1984 Domenico devine avocatul oficial al casei Gucci. Avand in vedere ca Guccio Gucci este mort din 1953 in sanul familiei erau rivalitatidrastice pentru mostenire si putere, rivalitati si avaritie personala care au condus firma din Florenta in faliment. In schimb bratul firmei din NewYork prinde radacini si incepe sa se dezvolte pana in 1986 cand Aldo Gucci este trimis in puscarie de insusi fiul sau Paulo Gucci. Paulo oferise justiei americane documente incriminatorii despre afacerile tatalui sau.

Toata familia este sub tensiuni si toti se considere directori artistici ceea ce conduce reputatia firmei in declin. Unchii si nepotii arunca pe piata acorduri de licenta fara discernamant totul pentru a mentine pe linia de plutire trezoreria firmei din care cu totii se infruptau lacom. Iata un lucru pe care nu trebuie sa-l faci in afaceri.

Numele firmei incepe sa apara pe obiecte ordinare, nu mai este o marca de lux. Domenico se ambitioneza sau incapataneaza sa salveze numele si marca GUCCI. El incepe sa studieze marketigul mai ales ce nu trebuie facut cu o marca de lux. Domenico acum se afla in fruntea singurei filiale care aduce profit comparativ cu Italia unde Maurizio, presedintele lui Gucci se zbate in ghiarele falimentului. Domenico de Sole isi da seama ca firma sa fie salvata membrii familiei trebuiesc indepartati din functiile administrative.

Astfel Domenico de Sole si Maurizio Gucci decid ca Investcorp sa preia controlul a jumatate din companie in schimbul a 135M de $, adica tot ce nu-i apartinea lui Maurizio. Firma se afla in continuare in situatie instabila astfel Investcorp decide ca Maurizio sa paraseasca firma in schimbul a 175M$ in 1994. Astfel in firma Gucci nu mai exista nici un Gucci  :)

Au loc schimbari strategice de afaceri pentru ca Investcorp doreste rezultate. Investcorp a oferit 50M$ cu titlu de starter iar Domenico de Sole devine chief executive office  adica Director General. De Sole se intoarce Italia pentru cateva miscari administrativ-strategice.  se inchide superbul sediu pe care Maurizio il achizitionase langa Scala, in Milano si muta toata activitatea  la Caselliana unde Guccio isi intemeiase primul sau atelier, un orasel la margine Florentei.

Mauzitio este asasinat in 1995 de un ucigas platit de sotia sa si astfel numele Gucci mai sufero o lovitura. Investcorp scoate titlu Gucci la vanzare pentru 200M$.

Bernard Arnault doreste sa achizitioneze dar face nazuri, cere o reducere de 50M$ .

Arnault era presedintele lui Moet-Henness- Louis Vuitton. Desi la LVMH tot staful era pentru achizitie inclusiv patronul lui Vuitton pana la urma se razgandeste si spune ACEASTA MARCA ESTE MOARTA….

dar uite cum cateodata de inselam convisi ca avem dreptate. La inceputul anilor 2000, Gucci valora de cinzeci de ori mai mult. Astazi in 2012 oare cat valoreaza?

In absenta unui client Investcorp decide sa introduca numele lui  Gucci la Bursa din NewYork si Amsterdam, o decizie strategica

Chiar inainte de IPO, De Sole convinde Investcorp sa faca o majorare de capital si ii numeste pe membrii consiliului de supraveghere, oameni care astazi isi datoreaza pozitia lui De Sole.

De Sole ia acum decizii strategici in cadrul companiei menite sa faca din dublul G o marca.

Mentine atelierele in Italia in dauna sfaturilor de a muta productia in extremul orient. Suprima una cate una licentele marginale si le recupereaza pe cele mai strategice. Astfel va recupera Gucci Timepieces, compania care fabrica ceasurile. Stabileste o politica de pret , mult mai ieftin decat Hermes si putin mai jos decat Chanel. Abandoneaza insemenle de marca , respectiv panza pastifiata cu numele companiei usor de reprodus si gentile cu  dungi verzi si rosii. De Sole investeste masiv in PR si publicitate. Investete in desfacere proprie marind numarul magazinelor proprii. Decide sa-i acorde responsabilitati si texanului Tom Ford sosist la Gucci in 1990, desigenr de pret-a-porter pentru femei si apoi responsabil de intreaga creatie

Tom Ford este considerat ca a ucis croitoria dar le-a facut averi  celor de la Gucci investing in marketing, merchamdising si PR.

Tom Ford isi incepe cariera artisca cu  CatheyHardwick si continua cu director de creatie pentru Perry Ellis. La Gucci  se trezeste atat de singur incat nu avea cine sa-i traduca din italiana sau sa-i faca o cafea. Tom Ford afirma: ”este un avantaj cand lucrezi la o casa in faliment, esti lasat sa creezi in toata libertatea ta”

Investind puternic in marketing si campanii noua imagine a lui Gucci devine: sex,  putere, bani, fara maniere

strategia de crestere a profitului la Gucci- cu cat sunt mai multe magazine amplasate in oresa bogata in locuri strategice cu atat vanzarile cresc. Tom Ford este considerat un vitrinier, avand mania de a aranja strategic vitrinele😛

Este clar ca Gucci are un public tinta, tinerele bogate dornice de a arata ca niste vampe.

Ei bine senzualitatea e diferita de stilul sexy , moda pentru cowboii bogati pare sa fie profitabila

 

 

 

Standard

4 thoughts on “Fashion marketing – GUCCI example

  1. Pingback: Se poarta albul anul acesta? – Ralph Lauren « Adelina Maries

  2. Pingback: Concurs de idei fara premii by fashionandbeauty.ro « Adelina Maries

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s